لودر سایت
شیراز، میدان ولی عصر (عج)، بلوار سلمان فارسی، مجتمع تجاری سلمان
بیمه مسئولیت دامپزشکان

همه می‌دانیم که بیمه، چه به منظور درمان و حادثه و چه برای مسئولیت، دلگرمی و پشتوانه مالی است تا در هنگام نیاز، باری از روی دوش ما بردارد. یکی از انواع کاربردی بیمه، بیمه مسئولیت است که برای مشاغل گوناگون و مسئولیت‌های متفاوت قابل خریدن است. این بیمه به چندین دسته تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها، بیمه مسئولیت دامپزشکان است. بیمه‌ای که خسارات وارد شده از طرف دامپزشک به انواع حیوانات را جبران می‌کند. در این مقاله از سری مقالات بیمه‌ای مجله بیمه دات کام قصد داریم به چیستی بیمه مسئولیت حرفه ای دامپزشکان بپردازیم. با ما همراه باشید.

به طور خلاصه، بیمه مسئولیت، تعهد بیمه‌گزار در برابر افراد و اموال ثالث را جبران می‌کند. به عبارتی دیگر، افرادی که در نتیجه مسئولیت  بیمه‌گزار دچار خسارت می‌شوند، تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار می‌گیرند. این بیمه شامل بیمه مسئولیت مدنی، بیمه مسئولیت قراردادی، بیمه مسئولیت متقابل و غیره است.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیمه مسئولیت و انواع آن، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بیمه بیمه مسئولیت مطالعه کنید.

بیمه مسئولیت حرفه ای دامپزشکان برای کاهش خسارات غیرعمد در هنگام درمان حیوانات است
بیمه مسئولیت حرفه ای دامپزشکان برای کاهش خسارات غیرعمد در هنگام درمان حیوانات است

بیمه مسئولیت حرفه ای دامپزشکان برای کاهش خسارات غیرعمد در هنگام درمان حیوانات است

بیمه مسئولیت دامپزشکان چیست؟

دامپزشکان هم مانند مابقی مشاغل، مسئولیت‌هایی در قبال افراد و اموال ثالث دارند. بیمه مسئولیت دامپزشکان که از انواع بیمه مسئولیت است، خساراتی را که در نتیجه عملکرد بیمه‌گزار (دامپزشک) به دام، طیور و درکل حیوانات وارد می‌شود، جبران می‌کند. با این بیمه، دامپزشکان دیگر نگرانی در برابر ادعاهای احتمالی مالکان حیوانات ندارند و این بیمه حاشیه امنی برای دامپزشکان عزیز فراهم می‌کند. دامپزشکانی که مدرک معتبر جهت فعالیت در زمینه تخصصی خود داشته باشند می‌توانند این بیمه را دریافت کنند.

در صورتی که دامپزشکی این بیمه‌نامه را از قبل دریافت کرده باشد و بر اثر تشخیص اشتباه، غفلت یا قصور غیرعمد او، حیوانی تلف شود و آسیب ببیند و دامپزشک مسئول باشد، شرکت بیمه‌گر این خسارت را جبران می‌نماید. البته بیمه مسئولیت پزشکان را با نباید با بیمه حیوانات خانگی اشتباه بگیرید. در مقاله مربوط به بیمه این حیوانات، کامل توضیح داده‌ایم.

مواردی که خارج از تعهد بیمه مسئولیت حرفه ای دامپزشکان است

شرکت بیمه‌گر موظف است تا خسارات ناشی از مسئولیت دامپزشک را به زیان‌دیده جبران کند؛ اما مواردی هم هستند که شرکت بیمه تعهدی در قبال آن‌ها ندارد. در حقیقت جز موارد زیر تحت پوشش بیمه مسئولیت دامپزشکی هستند:

  • درمان یا جراحی که خارج از زمینه کاری بیمه‌گزار باشد.
  • خسارتی که به دلیل مصرف مشروبات الکلی، استعمال مواد مخدر و یا داروهای خواب‌آور توسط بیمه‌گزار یا همان دامپزشک وارد شود.
  • انجام عمل جراحی یا درمانی که بر خلاف قانون باشد.
  • انجام هرگونه بیهوشی که خارج از امور دامپزشکی باشد.
  • خساراتی که در نتیجه تشعشعات یونیزه‌کننده یا رادیواکتیو و انرژی هسته‌ای به حیوان یا دام وارد شود (استثنا: استفاده از این مواد در صورتی که برای درمان دام ضروری باشد، شامل بیمه می‌شود.)
  • خسارتی که در نتیجه تزریق یا استفاده از مواد نیروزا وارد شود.
  • خسارت عمدی یا تقلبی از طرف بیمه‌گزار و نمایندگان قانونی او وارد شود.
  • خسارتی که ناشی از بیماری‌های همه‌گیر باشد.

تعهدات بیمه‌گر در بیمه‌نامه مسئولیت دامپزشکان

بیمه‌گر در برابر بیمه‌گزار تعهداتی دارد که شامل موارد است:

  • شرکت بیمه‌گر باید حداکثر طی ۱۵ روز پس از دریافت مداک و اسناد مورد نیاز نسبت به پرداخت خسارت اقدام نماید.
  • تعهد بیمه‌گر در برابر اشخاص ثالث معادل مبلغی است که از سوی دادگاه یا مراجع عالی نظام دامپزشکی یا سایر مراجع قانونی تعیین شود؛ این مبلغ از سقف تعیین‌شده در بیمه‌نامه تجاوز نمی‌کند.
  • اگر مسئولیت دامپزشک در برابر خسارت محرز باشد، شرکت بیمه‌گر می‌تواند قبل از صدور رأی، خسارت را پرداخت نماید.
  • تعهد شرکت منحصر به موارد تحت پوشش و زمان اعتبار بیمه مسئولیت حرفه ‌ای دامپزشکان است.
  • اگر مسئولیت موضوع این بیمه‌نامه توسط بیمه‌نامه دیگری مشخص شود، مسئولیت بیمه‌گر حداکثر برابر مازاد خسارت پرداختی توسط بیمه‌گر اول است.

*مدت زمان این بیمه‌نامه یک سال شمسی است. تاریخ اعتبار آن در بیمه‌نامه مشخص است.

*فعالیت‌های دامپزشکی بیمه‌گزار باید در محدوده جغرافیایی مشخص در پرونده دامپزشک باشد که سازمان دامپزشکی تعیین می‌کند. فعالیت‌های خارج از آن محدوده، خارج از تعهد بیمه‌گر است.

تعهدات بیمه‌گزار در بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای دامپزشکان

بیمه‌گزار هم در برابر بیمه‌گر تعهداتی دارد که شامل موارد است:

  • حق بیمه به صورت نقد یا طبق توافق و به موقع پرداخت شود.
  • دامپزشک، امور دامپزشکی خود را طبق ضوابط، مقررات و موازین حاکم بر حرفه خود انجام دهد و در کار خود دقت و صداقت داشته باشد.
  • بیمه‌گزار باید اسناد و مدارک مربوط به خدمات دامپزشکی در حین درمان نگه داشته و در موقع نیاز به شرکت بیمه‌گر ارائه کند.
  • بیمه‌ گزار باید به محض این که از ادعای خسارت در خصوص مسئولیت خود باخبر شد، مراتب را به بیمه‌گر اعلام کند.
  • بیمه‌گزار نباید پیش از موافقت بیمه‌گر، اقرار به مسئولیت کند و تعهد به جبران خسارت دهد.

بیمه مسئولیت دامپزشکان آسیب های عمدی را پوشش نمی دهد

بیمه مسئولیت دامپزشکان آسیب های عمدی را پوشش نمی دهد
بیمه مسئولیت دامپزشکان آسیب های عمدی را پوشش نمی دهد

مراحل دریافت بیمه مسئولیت دامپزشکان

برای دریافت بیمه مسئولیت دامپزشکان ابتدا باید فرم مربوط به بیمه ‌نامه مسئولیت حرفه‌ ای دامپزشکان و دامداران توسط دامپزشک تکمیل و امضا شود. سپس با توجه به شرایط و نرخ بیمه‌نامه که برای بیمه‌گزار در نظر گرفته شده، پرداخت حق بیمه باید انجام ‌شود. پرداخت حق بیمه معمولاً می‌تواند به صورت چک در وجه شرکت بیمه، واریز مبلغ در بانک یا به صورت قسطی و ماهانه انجام شود. پس از انجام این مراحل، بیمه‌نامه از طرف شرکت بیمه صادر و به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود. تمامی شرایط مربوط به بیمه در بیمه‌نامه ذکر شده است.

راه‌های دریافت بیمه نامه مسئولیت دامپزشکان

بیمه مسئولیت دامپزشکی تنوع بسیار زیادی دارد؛ برای خرید این نوع بیمه مسئولیت می‌توان از راه‌های زیر اقدام کرد:

مراجعه حضوری

اولین راه خرید بیمه مسئولیت از گذشته تا امروز، مراجعه حضوری به مراکز بیمه و دریافت اطلاعات و خرید بیمه است. این روزها با توجه به مشغله افراد و وقت‌گیر بودن رفتن به مراکز بیمه مختلف، مراجعه حضوری کمی دردسرساز است.

خرید آنلاین و یا تماس تلفنی

با توجه به این‌که بیمه مسئولیت تنوع زیادی دارد و ارائه آن به صورت آنلاین کمی دشوار است، به همین دلیل راه حل جایگزین، تماس با کارشناسان در زمینه بیمه است. شما با تماس با مراکز فروش بیمه مسئولیت دامپزشکان می‌توانید هزینه انواع بیمه مورد نظر خود را استعلام گرفته و پس از مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای مختلف، اقدام به خرید امن و با اطمینان از همین سامانه کنید.

بیمه مسئولیت حاشیه‌ای امن برای دامپزشکان

در آخر باید بر این نکته تأکید کنیم که داشتن بیمه، در هر زمینه‌ای، یک دلگرمی و پشتوانه قوی است که در بزنگاه به کمک ما می‌آید. دامپزشکان محترم می‌توانند با خرید بیمه مسئولیت دامپزشکان حاشیه امنی برای انجام امور پزشکی خود فراهم کنند و با خیال آسوده‌تر به معالجه دام و حیوانات گوناگون بپردازند. همچنین اگر پزشک متخصص در حوزه‌های دیگری هم هستید، می‌توانید بیمه مسئولیت پزشکان هم تهیه کنید. برای ارتباظ با ما از شماره های درج شده در پا ورقی سایت کمک بگیرید

اطلاعات بیشتر در رابطه با بیمه مسئولیت حرفه ای دامپزشکان

نویسنده پست: آرش اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *