لودر سایت
شیراز، میدان ولی عصر (عج)، بلوار سلمان فارسی، مجتمع تجاری سلمان

در کشور بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر حقوق‌بگیر صندوق بازنشستگی کشوری و بیشتر از ۷ میلیون نفر مستمری‌بگیر از سازمان تامین اجتماعی داریم. تنها در بهار ۱۴۰۰ بیش از ۵۳ هزار حکم مستمری بازنشستگی صادر شده است. نکته مهم‌تر اینکه از این تعداد بیش از 150 هزار نفر ازکارافتاده هستند و بیش از یک میلیون نفر هم وظیفه‌بگیر (ورثه شاغل متوفی و ورثه بازنشسته متوفی). این عدد و ارقام درحالی‌ست که بازنشسته‌ها برای سال 1400 ماهانه حدود ۵ میلیون تومان و در بیشترین حالت ۱۰ میلیون تومان حقوق و مستمری دریافت کرده‌اند. آن هم وقتی که هزینه‌های روزمره زندگی و خورد و خوراک و اجاره خانه و … روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. برای همین هم این روزها خیلی‌ها به فکر تهیه و خرید بیمه‌های عمر با امکان پرداخت مستمری هستند تا بتوانند به‌نوعی یک امنیت مالی مناسب برای خود و خانواده‌شان فراهم کنند. اگر شما هم می‌خواهید خیالتان بایت روزهای بازنسشتگی راحت باشد و نگران هزینه‌های زندگی در سال‌های آسایش عمر خود نباشد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشد تا ببینیم مبلغ مستمری بیمه عمر چقدر است؟

منظور از مستمری بیمه عمر چیست؟

مبلغ-بیمه-عمر-مستمری

مستمری بیمه عمر درواقع یکی از امکانات و مزایای بیمه‌ عمر است. معمولا شرکت‌های بیمه برای طرح‌های متنوع بیمه عمر خود، به بیمه‌شده این اجازه را می‌دهند تا به انتخاب خودش و بر اساس شرایط زندگی‌اش، در سنین مختلف به‌صورت ماهیانه مستمری دریافت کند. البته  مستمری در بیمه عمر تنها توسط چند شرکت بیمه‌ای فعال در کشور ارائه می‌شود: مثل بیمه سامان و بیمه معلم و بیمه خاورمیانه.

البته سایر شرکت‌ها هم معمولا شرایط ویژه‌ای برای بیمه‌شده‌ها فراهم کرده‌اند که بتوانند از اندوخته بیمه‌نامه عمر خود به‌عنوان مستمری در دوران بازنشستگی استفاده کنند. مثلا بیمه ملت یک طرح بیمه عمر ویژه به‌نام بیمه مستمری زنان خانه‌دار دارد. یا در بیمه پاسارگاد، بیمه‌شده می‌تواند وقتی مدت قرارداد بیمه‌نامه تمام شد، کل اندوخته و سود مشارکت و تضمینی آن را یکجا بگیرد.

انواع بیمه مستمری کدامند؟

پوشش مستمری بیمه عمر هم مثل دیگر محصولات بیمه‌ای انواع مختلفی دارد. به‌طور کلی شرکت‌های بیمه سه نوع خدمات ویژه برای پرداخت مستمری در بیمه‌های عمر دارند:

  • بیمه مستمری‌ مادام‌العمر
  • بیمه مستمری برای مدت مشخص
  • بیمه مستمری آنی

بیمه مستمری مادام ‌العمر

شرایط دریافت بیمه مستمری مادام ‌العمر فرد به این صورت است که بیمه‌شده برای یک بازه زمانی مشخص و نسبتا طولانی مثلا ۱۰ سال، ۱۵ سال، ۲۰ سال و… حق بیمه پرداخت کند. در نهایت بعد از پایان مدت‌ بیمه‌نامه هرماه به بیمه‌شده مبلغی به‌عنوان مستمری دریافت کند. البته فرد می‌تواند انتخاب کند که مستمری بیمه عمر مادام‌العمر خود را نه هرماه که در پایان هر سال و به‌ٌورت سالیانه دریافت کند.

بیمه مستمری برای مدت معین

تفاوت بیمه مستمری با بیمه مستمری مادام‌العمر در این است که بیمه‌شده برای مدت مشخصی که در بیمه‌نامه ثبت شده، حق بیمه پرداخت می‌کند. مثلا برای مدت ۱۰ سال، ۱۵ سال ، ۲۰ سال و بیشتر. سپس وقتی مدت بیمه‌نامه تمام شد برای همان بازه زمانی که در بیمه‌نامه نوشته شده، به‌صورت ماهانه یا سالانه مستمری برایش پرداخت می‌شود. درواقع در نوع بیمه مستمری، بیمه‌شده خودش از ابتدای بستن قرارداد می‌گوید که برای چه مدت نیاز به دریافت مستمری دارد و بر همان اساس حق بیمه پرداخت می‌‌کند.

انواع-بیمه-مستمری

بیمه مستمری آنی

یکی از خدمات مهم و تازه‌ای که شرکت‌های بیمه برای بیمه‌نامه‌های عمر ارائه می‌دهند، بیمه مستمری آنی است. یعنی بیمه‌شده می‌تواند برعکس دو بیمه مستری قبلی، همه حق بیمه را به‌صورت یک‌جا برای شرکت بیمه واریز کند و بعد از یک‌سال یا یک‌ماه برای مدتی مشخص و چندین ساله (مثلا 20 ساله) مستمری بگیرد. اینجا هم بیمه‌شده می‌تواند انتخاب کند که دریافت مستمری‌اش ماهانه باشد یا سالانه.

پوشش های بیمه مستمری عمر

مهمترین پوشش‌های بیمه مستمری عمر عبارتند از:

  • غرامت فوت
  • پوشش فوت به دلیل حادثه
  • پوشش امراض خاص
  • پوشش ازکارافتادگی و مستمری
  • پوشش نقص عضو و از کارافتادگی

دریافت مستمری بیمه عمر چه شرایطی دارد؟

دریافت مستمری بیمه عمر هم مثل هر خدمات و محصول بیمه‌ای دیگر شرایطی دارد. مثلا بیمه‌های مستمری عمر معمولا شرایط سنی دارند. همچنین مدت زمان پرداخت حق بیمه، مبلغ حق بیمه‌‌ای که در طول مدت بیمه‌نامه باید پرداخت شود، مبلغ نهایی اندوخته بیمه‌نامه، مدت زمانی که قرار است مستمری به بیمه‌شده پرداخت شود، هم هرکدام شرایط خاص خودشان در شرکت‌های بیمه مختلف دارند.

معمولا شرکت‌های بیمه‌ای که امکان پرداخت مستمری برای بیمه‌های عمرشان ارائه می‌کنند، یک بازه زمانی ۱۰ ساله، ۱۵ ساله، ۲۰ ساله و ۳۰ ساله برای پرداخت حق بیمه و نهایتا پرداخت مستمری درنظر می‌گیرند.

در بیمه‌های مستمری مادام‌العمر، سن بیمه‌شده بسیار مهم است و مبلغ حق بیمه را مشخص می‌کند. مثلا اگر یک بیمه‌شده 25 ساله و یک بیمه‌شده 65 ساله، اندوخته مساوی در بیمه‌نامه‌شان داشته باشند، مستمری متفاوتی دریافت می‌‌کنند. چون قرار است بیمه‌شده با سن کمتر برای مدت بیشتری مستمری بگیرد. یعنی طبیعتا نسبت به بیمه‌شده 65 ساله احتمالا برای بیمه‌شده 25 ساله مدت بیشتری این مستمری پرداخت خواهد شد.

نحوه پرداخت مستمری بیمه عمر چگونه است؟

دریافت مستمری از بیمه عمر به‌این‌صورت است که بیمه‌شده پس از تمام شدن مدت قرارداد بیمه عمر خود می‌تواند اندوخته بیمه‌نامه را دریافت کرده و یا آن را همچنان نزد شرکت بیمه بگذار تا هم به آن سود تعلق بگیرد و هم ماهانه یا سالانه یک مستمری برایش پرداخت شود.

مبلغ مستمری بیمه عمر چقدر است؟

میزان و مبلغ مستمری بیمه عمر معمولا به چند عامل بستگی دارد :

  • مدت قرارداد بیمه‌نامه (۱۰ سال، ۱۵ سال، ۲۰ سال و ۳۰ سال )
  • میزان حق بیمه پرداختی ماهانه
  • درصد افزایش سالانه اندوخته بیمه‌نامه
  • نرخ سودی که شرکت بیمه به بیمه‌ عمر پرداخت می‌کند

بهترین بیمه مستمری عمر

بیمه مستمری عمر هم درست مثل همه انواع بیمه‌های عمر (سرمایه‌گذاری و زمانی و …) طرح‌های مختلفی دارد که در هرکدام مبلغ پرداخت غرامت فوت، پوشش امراض خاص فرق می‌کند.

مثلا در بیمه مستمری خاورمیانه علاوه بر اینکه بیمه‌شده می‌تواند درخواست مستمری به مدت ۵ ساله، ۱۰ ساله، ۱۵ ساله، ۲۰ ساله، ۲۵ ساله و ۳۰ ساله داشته باشد، از امکات زیر هم برخوردار می‌شود:

  • سرمایه فوت به هر علت تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان
  • سرمایه فوت به علت حادثه تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان
  • پوشش امراض خاص تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان
  • پوشش هزینه‌های درمانی و پزشکی سرطان تا سقف ۳۱۰ میلیون تومان
  • جبران هزینه‌های پزشکی تا سقف ۴۰ میلیون تومان

بیمه عمر مستمری سامان هم در بیمه‌نامه‌های مستمری خود پوشش‌های مختلف زیر را دارد:

  • سرمایه فوت به هر علت تا ۱ میلیارد تومان
  • سرمایه فوت به علت حادثه بدون سقف
  • پوشش امراض برای ۳۱ بیماری تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان
  • پرداخت مستمری از کارافتادگی
  • پرداخت سرمایه ازکارافتادگی و نقص عضو

همچنین در بیمه مستمری آنی بیمه معلم، علاوه بر اینکه بیمه‌شده بعد از یک ماه می‌تواند تا ۲۰ سال مستمری بگیرد، اگر به هر علتی فوت کند، تا سقف 200 میلیون تومان به ذی‌نفعان بیمه‌نامه غرامت فوت پرداخت می‌شود. سقف پوشش فوت به علت حادثه این بیمه‌نامه هم ۶۰۰ میلیون تومان است.

خرید بیمه مستمری عمر از بیمه معلم

با مراجعه به فروشگاه آنلاین ما و یا برقراری تماس با شماره های درج شده در پایین همین صفحه میتوانید اقدام به خرید بیمه مستمری عمر نمایید.

نویسنده پست: آرش اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *