لودر سایت
شیراز، میدان ولی عصر (عج)، بلوار سلمان فارسی، مجتمع تجاری سلمان

وقتی پای معامله ماشین و خودرو وسط باشد، چگونگی انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید یا خریدار یکی از سوالاتی اصلی فروشنده و خریدار است. انتقال بیمه نامه ثالث و تخفیف‌های عدم خسارت آن، مخصوصا اگر فروشنده یک راننده قانون‌مند باشد که مدت‌هاست تصادفی نداشته و خسارتی دیافت نکرده، جنبه مالی و اقتصادی مهمی در معامله محسوب می‌شود. برای همین مهم است که درباره جدیدترین تغییرات قوانین انتقال بیمه ثالث در سال 1401 اطلاعات لازم را کسب کنید و شرایط انتقال این بیمه نامه را بدانید. اگر قصد معامله خودرو دارید، بهتر است پیش از نهایی کردن همه‌چیز، ادامه این مقاله را بخوانید:

آیا تخفیف بیمه شخص ثالث قابل انتقال است؟

انتقال بیمه شخص ثالث
 انتقال بیمه شخص ثالث

به‌طور کلی در دو صورت می‌توانید برای انتقال بیمه شخص ثالث اقدام کنید:

  • اگر خودروی شما فرسوده یا اسقاطی شده و دارای ‌بیمه ‌نامه است.
  • اگر قصد فروش خودروی دارای ‌بیمه‌نامه و خرید خودروی جدید دارید.

البته در انتقال بیمه ثالث باید توجه داشته باشید که حتما انتقال سند مالکیت خودرو به صورت قطعی انجام شده باشد. چراکه امکان انتقال بیمه ثالث خودرو با وکالت‌نامه یا قولنامه، تعویض پلاک، وکالت کاری ممکن نیست. درضمن مالک خودروی قبلی و جدید و مالک بیمه‌نامه یا باید یک‌نفر باشد یا مالک جدید از اعضای درجه یک خانواده مالک (مادر، پدر، همسر یا فرزند) قبلی باشد. همچنین حواستان باشد که انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث پیش از انقضای اعتبار آن صورت نمی‌گیرد. می‌توانید پیش از اتمام بیمه شخص ثالث تخفیف‌دار و انقضای آن برای انتقال اقدام کنید، منتها در زمان تمدید بیمه‌نامه تخفیفات به خودروی جدید منتقل می‌شود.

نکته مهم دیگر شرایط انتقال تخفیف بیمه و تخفیف‌های عدم خسارت آن، این است که هر دو خودرو نوع و کاربری یکسانی داشته باشند. مثلا بیمه ثالث یک خودروی سواری را نمی‌توان به تاکسی، موتور سیکلت یا کامیون منتقل کنید. یا اگر بیمه‌نامه شما برای خودرو 4 سیلندر ثبت شده، تخفیفات آن تنها می‌تواند به یک خودروی 4 سیلندر دیگر منتقل شود.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال 1401 و تغییرات آن

در قانون جدید انتقال بیمه شخص ثالث که از دی ماه 1398 توسط بیمه مرکزی ابلاغ شده است، بیمه شخص ثالث به‌طور کامل راننده‌محور شده است. یعنی همان‌طور که اشاره شد تخفیف‌های عدم خسارت با فروش خودرو به خریدار منتقل نمی‌شوند. مگر اینکه انتقال از خودروی فرد به خودروی دیگر او یا از بیمه‌شده به خانواده درجه یک او (والدین، همسر و فرزندان) باشد. یعنی انتقال تخفیف بیمه ثالث به برادر ممکن نیست.

یعنی در قانون جدید امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به ماشین جدید وجود ندارد. مگر اینکه خریدار یکی از  اعضای اصلی و درجه یک خانواده فروشنده یا بیمه‌شده قبلی باشد. البته خریدار می‌تواند موقع انتقال بیمه ثالث درخواست خرید تخفیفات را به فروشنده و بیمه‌شده قبلی بدهد. اگر خریدار یا مالک جدید ماشین بخواهد تخفیفات بیمه شخص ثالث ماشین معامله‌شده را هم بخرد، باید از فروشنده یا بیمه‌شده قبلی بخواهد که قبل از تمدید بیمه ثالث یک درخواست برای انتقال بیمه نامه به‌نام او به نمایندگی بیمه ارائه کند. کارشناس شرکت بیمه هم مابه التفاوت تخفیف بیمه قبلی خریدار و بیمه فروشنده را محاسبه کرده  و با پرداخت این مبلغ تخفیفات بیمه‌نامه قبلی فروشنده به ماشین جدید و به‌نام خریدار منتقل می‌شود.

اگر هم زمان فروش خودروی خود قصد خرید خودروی جدید و انتقال تخفیف بیمه به پلاک جدید ندارید، می‌توانید با دریافت گواهی حفظ تخفیف‌های عدم خسارت شخص ثالث از شرکت بیمه، این تخفیفات را تا زمان خرید خودروی تازه برای خود محفوظ نگه دارید. البته باز هم مهم است که کاربری خودروی قبلی با خودروی جدید یکی باشد. وقتی محاسبه کنیم که از سال دوم به بعد، هر سال ۵ درصد به تخفیف بیمه ثالث اضافه می‌شود و کاهش تخفیف عدم خسارت این بیمه‌نامه برای خسارت‌های مالی تا 40 درصد و برای خسارت‌های جانی حتی تا 70 و 100 درصد حق بیمه پرداختی شما خواهد بود، می‌بنیم که حفظ تخفیفاتی بسیار پس‌انداز مالی قابل قبولی است.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

شرایط و قوانین مربوط به انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث اقساطی هم دقیقا مثل بیمه ثالث نقدی است. یعنی هر نکته‌ای که برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث گفته شد برای انتقال بیمه نامه ثالث اقساطی هم وجود دارد. فقط احتمالا شرایط پرداخت مبلاغ برای انتقال بیمه ثالث فرق دارد. درضمن باید اصل و کپی گواهی اقساط را هم موقع انتقال تخفیفات همراه داشته باشیم.

تغییرات قوانین انتقال تخفیف بیمه ثالث کدامند؟

به‌طور کلی تغییرات در بخشنامه جدید انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث، سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث به شکل زیر برای هر راننده ثبت می‌شود:

  • سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث به شخص انتقال دهنده تعلق دارد. به هیچ وجه امکان انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث به مالک جدید خودرو(گیرنده جدید بیمه ثالث) وجود ندارد.
  • واحدهای صدور بیمه و سامانه‌های آنلاین خرید بیمه باید هنگام صدور بیمه‌نامه مدارک احراز مالکیت خودرو شامل کارت ماشین و برگ سبز خودرو را تحویل بگیرند و کنترل کنند.
  • اگر پلاک ماشین تغییر پیدا کرده بود، تخفیفات بیمه‌نامه شخص ثالث برای انتقال گیرنده حذف می‌شود.
  • هنگام تمدید بیمه شخص ثالث استعلام بیمه از سنهاب و درج اطلاعات براساس آن ضروری است. مخصوصا در زمان انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه‌نامه اول به بیمه نامه دوم این موضوع بسیار مهم است.
  • اگر فروشنده، پلاک خودرو را به نام خود تعویض کرده باشد، سوابق تخفیفات عدم خسارت او حذف می‌شود.
  • انتقال سوابق عدم خسارت به خریدار جدید خودرو خلاف قانون است و با تخلفات برخورد قانونی می‌شود.
  • انتقال تخفیفات عدم خسارت انواع خودرو به فقط به ماشین دیگری از همان نوع کاربری امکان‌پذیر است.
  • امکان صدور الحاقیه انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث قبل و بعد از انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید ماشین وجود دارد
  • گرفتن حق بیمه مدت زمان باقی‌مانده از بیمه ثالث برای انتقال تخفیفات بیمه ثالث قانونی نیست.
  • امکان انتقال سوابق تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث با صدور گواهی و بدون پرداخت حق بیمه وجود دارد.
  • اگر تخفیف بیمه شخص ثالث به ماشین جدید متقل شود، حق بیمه از بیمه‌‌شده دریافت نمی‌شود.
  • فریز کردن یا حفظ تخفیفات بیمه شخص ثالث تا اطلاع ثانوی با الحاقیه اصلاحی بیمه‌نامه هیچگونه هزینه‌ای ندارد.
  • اگر فردی دو ماشین داشته باشد، نمی‌تواند تخفیف بیمه ثالث یک ماشین‌ش را به ماشین دیگر خودش منتقل کند.
  • همه تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث تمام و کمال روی یک بیمه‌نامه منتقل می‌شوند.

مدارک لازم برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث باید حتما  مدارک زیر را به کارشناس بیمه تحویل بدهیم:

  • بیمه‌نامه ماشین جدید
  • کپی کارت ماشین قدیم
  • کپی بیمه شخص ثالث ماشین قدیم
  • اصل کارت ماشین خودروی جدید
  • کپی کارت ماشین جدید
  • اصل و کپی برگه گواهی اسقاط (برای ماشین‌های فرسوده)

نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به ماشین جدید

برای انتقال سابقه بیمه شخص ثالث معمولا مراجعه حضوری به نمایندگی صدور بیمه‌نامه قبلی یا شعبه مرکزی شرکت بیمه‌گر مذکور الزامی‌ست. دراین‌صورت شرکت مذکور بنا به‌درخواست شما با صدور یک الحاقیه تخفیف‌های بیمه شخص ثالث قبلی را حذف کرده و با دریافت مابه‌التفاوت هزینه بیمه شخص ثالث خودروی قدیمی در روزهای باقی‌مانده بدون لحاظ تخفیف، آن‌را به خودروی جدید انتقال می‌دهد. یعنی شما باید برای انتقال تخفیف، مقدار تخفیف اعمال شده روی بیمه‌نامه را پرداخت کنید و سپس می‌‌توانید تخفیف‌ها را انتقال دهید.

سه نکته مهم برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث:

  1. همه ماشین‌های صفر از وقتی از کارخانه خارج می‌شوند بیمه شخص ثالث دارند. شما نمی‌توانید تخفیفات بیمه ثالث ماشین قبلی‌تان به بیمه ثالث ماشین صفر منتقل کنید. درواقع باید تا زمان تمدید بیمه ثالث ماشین صفر صبر کنید. در آن زمان اگر اعتبار بیمه ثالث قبلی تمام نشده باشد می‌توانید تخفیفات‌ش را به بیمه ماشین جدید منتقل کنید.
  2. برای انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث یک خودروی اسقاطی، شما پیش از هرچیز باید از رده خارج شدن خودرو را اثبات کنید و مدرکی ارائه کنید که نشان دهد اتومبیل فرسوده‌ مذکور از نظر قانون دیگر وجود خارجی ندارد. در چنین مواردی باید اصل برگه اسقاط خودرو و الحاقیه فسخ ‌بیمه‌نامه قبلی را برای انتقال بیمه شخص ثالث همراه داشته باشیم.
  3. در صورت فروش قولنامه ای یا وکالتی خودرو امکان انتقال تخفیف بیمه ثالث وجود ندارد. یعنی فقط با انتقال سند قطعی می‌توانیم تخفیف‌های بیمه شخص ثالث را هم متقل کنیم. ماشین‌هایی که به‌صورت قولنامه‌ای یا وکالتی، فروخته می‌شوند، امکان انتقال تخفیف بیمه‌ ندارند.
شرایط انتقال تخفیف بیمه ثالث

روش انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه دیگر چیست؟

پیش می‌آید که به دلایلی مثل ضعیف بودن نحوه ارائه خدمات، کیفیت خدمات، نحوه پرداخت خسارت و…از شرکتی که ‌بیمه‌نامه ثالث خود را از آن خریده‌اید رضایت کافی نداشته باشید. اصلا ممکن است با شرکت بیمه‌ای با حق بیمه کمتر یا پوشش خسارتی بیشتری آشنا شده باشید. همان‌طور هم که می‌دانید در زمان خرید خودروی صفر از شرکت‌های خودروسازی، یک سال ‌بیمه‌نامه شخص ثالث برای خودرو ثبت شده است که حق انتخابی در مورد نوع آن ندارید و ممکن است بخواهید بعد از تمام این بیمه‌نامه، بیمه خودروی خود را خود را به شرکتی دیگر بسپارید. در این صورت می‌توانید بعد از اتمام مدت ‌بیمه‌نامه خود، تمدید ‌بیمه‌نامه را در یک شرکت بیمه دیگری با خدمات و قیمت بهتر انجام بدهید. اگر هم در ‌بیمه‌نامه شخص ثالث خود چند سال تخفیف عدم خسارت دارید، می‌توانید آن را به ماشین جدید و یا به بستگان درجه اول خود انتقال دهید و بیمه‌نامه‌ای جدید با حفظ تخفیف‌های عدم خسارت آن دریافت کنید.

آیا عدم انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان فروش مشکلی ایجاد می‌کند؟

اگر ‌بیمه‌نامه شخص ثالث به‌نام مالک جدید خودرو ثبت نشود، مشکل خاصی به‌وجود نمی‌آید. یعنی متفاوت بودن فرد ‌بیمه‌گذار و مالک خودرو، مانعی برای پرداخت خسارت نیست و هزینه خسارت‌های وارد شده در حوادث رانندگی به مالک خودرو که نام او در سند ثبت شده است، پرداخت می‌شود. درواقع تنها شرط برای پرداخت خسارت، یکسان بودن مشخصات خودرو در ‌بیمه‌نامه و کارت ماشین است.

در صورت بروز خسارت جانی در تصادفات رانندگی نیز، می‌توانید از ‌بیمه‌نامه شخص ثالث به عنوان وثیقه در دادگاه استفاده کنید. اینجا هم تنها یکی بودن سند ماشین و نام مالک آن مهم است. یعنی حتی درصورتی‌که بیمه‌نامه به نام مالک خودرو نباشد، باز هم می‌توان از آن به عنوان وثیقه استفاده کنید. با همه این‌ها حواستان باشد که اگر در زمان مناسب برای انتقال بیمه ثالث اقدام نکنید، تخفیفات بیمه ثالث خود را از دست خواهید داد.

به‌طور کلی در یکی از شرایط زیر نیاز به انتقال بیمه شخص ثالث وجود دارد و انتقال و حفظ تخفیف‌های آن ضروری است:

  • انتقال بیمه شخص ثالث به شرکت دیگر
  • انتقال بیمه شخص ثالث از ماشین قدیمی و فرسوده به ماشیم جدید
  • انتقال بیمه ثالث به خودروی صفر
  • انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید
  • انتقال بیمه شخص ثالث به ماشین جدید

مشاوره رایگان خرید و انتقال بیمه شخص ثالث در نمایندگی آرش اکبری اربابی

برای ارتباط با ما از شماره های درج شده از پایین همین صفحه استفاده کنید

فروشگاه آنلاین ما به صورت 24 ساعته برای خرید آنلاین همه نوع بیمه نامه در خدمت شماست

نویسنده پست: آرش اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *