لودر سایت
شیراز، میدان ولی عصر (عج)، بلوار سلمان فارسی، مجتمع تجاری سلمان

شاید شما هم در بیمه‌نامه‌هایی مانند بدنه یا آتش‌سوزی بندی با عنوان پوشش سرقت با شکست حرز را دیده باشید. اما پوشش این نوع سرقت‌ها به چه شکل است؟


سرقت با شکست حرز بدان معناست که در فرایند سرقت بیمه‌شده، باید مانعی را از سر راه خود برداشته باشد. در غیر این صورت هزینه خسارت آن تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.


اما این مفهوم در بیمه‌ها مختلف به چه معناست؟

سرقت با شکست حرز در بیمه آتش سوزی

در بیمه‌های آتش سوزی، پوشش سرقت تنها خسارت اموالی را جبران می‌کند که با شکست حرز انجام شده باشد. یعنی به شکل یکی از موارد زیر صورت گرفته باشد:

  • بالا رفتن از دیوار مکانی که اموال بیمه شده در آن قرار دارند
  • شکستن درب و یا خراب کردن دیوار یا هرگونه مانعی که دسترسی به اموال را امکانپذیر سازد
  • باز کردن در با کلید تقلبی و ابزاری که معمولاً برای باز کردن قفل به کار نمی‌رود.
  • ورود سارق به محل استقرار اموال بیمه شده در هنگام شب.
  • ورود به محل نگهداری از اموال با تهدید بیمه‌گذار و یا سایر افرادی که در آن محل حضور دارند

درواقع بیمه سرقت‌هایی که به سبب سهل‌انگاری مالک رخ می‌دهد را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و از بیمه‌گذار نیز این انتظار می‌رود که تمام تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرقت را بیندیشد. به همین خاطر اکثر شرکت‌های بیمه پیش از بیمه کردن بیمه‌گزار را ملزم می‌کنند تا تمام نکات ایمنی برای حفظ اموال را رعایت کند. بطور مثال پیش از تحت پوشش قرار گرفتن خانه و اموال آن، کارشناس بیمه بازدید کاملی انجام نموده و در صورت رعایت نشدن کامل نکات ایمنی، بیمه‌گزار را ملزم به بکارگیری آن‌ها می‌کند مانند استفاده از دزدگیر یا درب ضد سرقت برای منازل.

سرقت با شکست حرز در بیمه بدنه خودرو

اگرچه در بیمه‌نامه‌ها این نوع سرقت با این عنوان درج نشده اما شرکت بیمه می‌تواند در صورتی که مشخص شود مالک خودرو اقدامات امنیتی لازم برای جلوگیری از سرقت خودرو را انجام نداده. خسارت ناشی از سرقت آن را نپردازد. به عنوان مثال اگر خودرو بدون هیچ محاقظتی در خیابان و با درهای قفل نشده دزدیده شود بیمه می‌تواند جبران خسارت را تقبل نکند. از این رو رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از به سرقت رفتن خودرو شرط عقل است

سرقت موبایل و یا وسایل الکترونیکی با شکست حرز

اگر موبایل یا دیگر وسایل الکترونیکی خود مانند لپ‌تاپ را بیمه کرده باشید شاید در یکی از بندهای آن دیده باشید که این بیمه نیز تنها سرقت با شکست حرز را تحت پوشش قرار می‌دهد. درواقع سارق باید از مانعی برای دزدیدن آن عبور کند. مثلاً به زور وارد محل استقرار وسیله بیمه‌شده باشد یا قفلی را برای دستیابی به آن شکسته باشد. به همین خاطردزدی‌هایی مانند کیف‌قاپی و جیب‌بری شامل پوشش بیمه سرقت موبایل نمی‌شود.


نویسنده پست: آرش اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *