لودر سایت
شیراز، میدان ولی عصر (عج)، بلوار سلمان فارسی، مجتمع تجاری سلمان

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در حاشیه جلسه مسئولان عالی دستگاه قضایی در رابطه با مباحث مطرح شده در این جلسه و در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوعاتی که در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی مطرح شد بحث دیه بود.

وی گفت: همان طور که مردم عزیز استحضار دارند طبق قانون رئیس دستگاه قضایی ابتدای هر سال باید مبلغ دیه را تعیین و اعلام کند.

معاون اول دستگاه قضا گفت: امسال خیلی از مسئولان ذیربط و نیز رئیس کل بیمه مرکزی تقاضا داشتند که این تعیین میزان دیه در جهت تسهیل امور مردم و قرارداد‌هایی که می‌خواهند منعقد کنند هر چه زودتر اعلام شود، بنابراین در جلسه امروز بحث دیه مورد رسیدگی قرار گرفت. البته روز گذشته بنده یک جلسه مقدماتی با حضور ۱۵ نفر از کارشناسان ذیربط داشتم که در جلسه امروز نتیجه آن مطرح شد.

وی گفت: نهایتاً در جلسه امروز مقرر گردد که دیه یک مرد مسلمان در سال جدید ۲۷۰ میلیون تومان برای ماه‌های غیرحرام باشد که البته به طور طبیعی یک سوم همین مبلغ برای ماه‌های حرام به این مبلغ اضافه می‌شود؛ یعنی در ماه‌های حرام ۹۰ میلیون بر این ۲۷۰ میلیون تومان افزوده می‌شود.

شتر ارزان شد!!! دیه سال آینده ثابت می‌ماند

بر اساس ماده ۲۹۷ قانون مجازات اسلامی، دیه قتل مرد مسلمان معادل قیمت یک‌صد شتر، دویست گاو، یک‌هزار گوسفند، دویست دست لباس سالم از حله‌های یمن، یک‌هزار دینار مسکوک سالم و غیرمغشوش و هر دینار معادل یک مثقال شرعی طلا به وزن ۱۸ نخود یا ده هزار درهم مسکوک سالم و غیرمغشوش که هر درهم به وزن ۶/۱۲ نخود نقره باشد است. قاتل در انتخاب هر یک از آنها مختار است، اما مجاز به تلفیق نیست.

علاوه بر این در ماده ۲۹۹ نیز آمده است که در صورت همزمانی صدمه و یا فوت با چهار ماه حرام رجب، ذیقعده، ذیحجه و محرم، یک‌سوم از موارد انتخابی برای تشدید مجازات به نرخ دیه افزوده می‌شود.

معاون فنی بیمه معلم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه نرخ دیه هر سال به طور میانگین ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، گفت: هر سال قوه قضائیه نرخ دیه را بر اساس قیمت شتر که ارزان‌ترین نوع دیه محسوب می‌شود، اندازه‌گیری کرده و در تعیین این نرخ نیز علاوه بر بررسی‌های میدانی از وزارت جهاد کشاورزی و مراکز پرورش شتر اخذ قیمت می‌کند.

شرکت‌های بیمه برای بیمه‌نامه‌های صادر شده در سال جاری که بخش عمده‌ای از تعهدات آن مربوط به سال آینده است، مطابق با افزایش قیمت‌ها، نرخ جدید دریافت می‌کنند بنابراین در این گونه موارد مشکلی متوجه شرکت‌ها نخواهد بود.

در پرونده‌های دارای رای نیز پیش‌بینی تامین نقدینگی برای انجام تعهدات پیش از پایان سال را داریم، اظهار کرد: علاوه بر این بیمه‌نامه‌هایی نیز وجود دارند که حادثه آنها در سال جاری اتفاق افتاده اما زمان پرداخت خسارت سال آینده است. در چنین مواردی هم تلاش می‌کنیم تا با تامین نقدینگی، تعهدات خود را پیش از سال جدید بپردازیم.

رخی پرونده‌ها نیز فاقد رای هستند که در چنین مواردی هم شرکت‌های بیمه بدون کاهش نرخ دیه، میزان تعهدات خود را به صورت توافقی با بیمه‌گر پرداخت می‌کنند که این امر علاوه بر کاهش پروسه رسیدگی به پرونده‌ها از معوق ماندن آنها برای سال‌های آتی جلوگیری می‌کند.

گاهی مشاهده می‌شود که بیمه‌نامه در ماه‌های پایانی سال صادر و بخش عمده تعهدات شرکت بیمه به سال آینده موکول شده‌است که این گونه موارد باید از سوی شرکت‌ها دیده شوند، چرا که در غیر صورت احتمال ضرردهی افزایش می‌یابد.

رای مقابله با این امر نیز شرکت‌های بیمه باید از دادن تخفیف‌های غیرواقعی به مشتریان خود خودداری کنند، چرا که در صورت افزایش درصد تخفیف‌ها برای نرخ‌شکنی، رقابت با بازار و یا داشتن ولع جذب مشتری، بیشتر با شکست مواجه خواهند شد.

قیمت شتر تغییر نکرده‌است
یک پروش‌دهنده شتر هم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: نرخ شتر با توجه به نوع نژاد و زمینه استفاده از آن به لحاظ باری بودن و یا بهره‌مندی از گوشت و… متفاوت است، اما قیمت آن از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای شترهای ۶ ماهه شروع می‌شود.

وی قیمت شتر نر بالغ را ۱۲ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: قیمت شتر نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و تقریبا به همان قیمت قبلی عرضه می‌شود.

به گفته او، نوع شتر یک کوهانه یا دو کوهانه برای تعیین نرخ دیه اهمیتی نداشته و عموما قیمت عمومی این دام بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

سعید سلطانی درباره قیمت شتر در شرایط کنونی گفت: قیمت شتر، گاو و گوسفند که برای تعیین نرخ دیه از آن‌ها استفاده می‌شوند،قیمت شتر بسته به نوع نژاد و وزن متفاوت است، وی تصریح کرد: در امارات شترهای سواری سفید رنگ بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت دارند چرا که از هر ۶۰ نفر یک شتر سفید رنگ متولد می‌شود.

سلطانی ادامه داد: در تعیین نرخ دیه بر لاغر نبودن شتر تاکید شده‌است، در حالی که شترها به علت تغذیه از غذاهای سطح پایین و پیمایش مسافت‌های طولانی در کویر از دسته دام‌های پروار و چاق محسوب نمی‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی و دامپروری در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ جمعیت شتر در کشور صحت دارد، اظهارکرد: نرخ جمعیت شتر ثابت است و طی یک روند معمولی به میزان نرخ زاد و ولد، کشتار هم صورت می‌گیرد.

 

نویسنده پست: آرش اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *