لودر سایت
شیراز، میدان ولی عصر (عج)، بلوار سلمان فارسی، مجتمع تجاری سلمان

تصادف کردن و مخصوصا تصادفی که باعث آسیب جسمی به فرد مقابل شود واقعا استرس‌زا و نگران‌کننده است. متاسفانه گاهی ممکن است تصادف علاوه بر صدمه به خود فرد باعث از بین رفتن جنین او هم شود. قانون هم می‌گوید اگر جنین به‌دلیل حادثه تصادف از بین برود، باید برای جنین دیه پرداخت شود. اما اگر خدای نکرده یک مادر باردار تصادف کند و جنینش را از دست بدهد، چه کسی باید خسارت او را جبران کند؟ اصلا دیه جنین در تصادف چقدر است و بیمه این خسارت را پرداخت می‌کند؟ اگر می‌خواهید بدانید که قانون درباره دیه جنین چگونه اجرا می‌شود و بیمه چقدر دیه بابت جنین می‌دهد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه دیه جنین چگونه است؟

دیه سقط جنین به اینکه جنین، در کدام یک از مراحل بارداری از بین رفته باشد، بستگی دارد. به‌طور کلی دیه سقط جنین به‌شکل زیر محاسبه می‌شود:

  • تشکیل نطفه تا دوهفتگی جنین، دو صدم دیه کامل
  • چهار هفتگی یا یک ماهگی جنین، چهار صدم دیه کامل
  • هشت هفتگی رشد جنین، شش صدم دیه کامل
  • قبل از 16 هفتگی اگر جنین به صورت استخوان درآمده باشد ولی هنوز گوشت روییده نشده است، هشت صدم دیه کامل
  • قبل از 16 هفتگی برای جنینی که گوشت و استخوان‌بندی آن کامل‌ شده ولی روح در آن دمیده نشده است یک دهم دیه کامل
  • از 16 الی 20 هفتگی جنین رسیده یا ماچور محسوب می‌شود باید دیه کامل برای آن پرداخت شود. (اگر پسر باشد، دیه کامل و اگر دختر باشد نصف آن و اگر جنسیت جنین مشخص نباشد، سه چهارم دیه کامل)

جدول نرخ دیه جنین در سال 1401

دیه انسان کامل در سال 1401 برای ماه‌های غیرحرام 600 میلیون تومان و برای ماه‌های حرام 800 میلیون تومان تعیین شده است. بنابراین با توجه به آنچه شرع و فقه مشخص کرده جدول نرخ دیه جنین در سال 1401 به‌شکل زیر محاسبه می‌شود:

 نرخ دیه جنین 1401
تشکیل نطفه تا دوهفتگی12 میلیون تومان
چهارهفتگی24 میلیون تومان
هشت هفتگی36 میلیون تومان
12 هفتگی48 میلیون تومان
12 هفتگی تا 16 هفتگی60 میلیون تومان
16 هفتگی جنین پسر600 میلیون تومان
16 هفتگی جنین دختر300 میلیون تومان
16 هفتگی جنین تعیین جنسیت نشده450 میلیون تومان

دیه جنین در تصادف چقدر است؟

ديه جنين سه ماهه و بيشتر در تصادفات رانندگی بدون در نظر گرفتن جنسيت محاسبه و پرداخت می‌شود. همان‌طور هم که گفته شد دیه جنين سه ماهه که دارای روح است معادل ديه كامل انسان خواهد بود. یعنی در سال 1401 دیه جنین در تصادف رانندگی در ماه‌های غیرحرام 600 میلیون تومان است.

کدام بیمه دیه جنین در تصادف را پرداخت می‌کند؟

اگر یک تصادف خدای نکرده باعث آسیب‌دیدن و از بین رفتن جنین شود بيمه شخص ثالث راننده مقصر باید دیه جنین را پرداخت کند. درواقع بیمه شخص ثالث یک بیمه برای جبران خسارت‌های جانی و مالی به شخصی غیر از راننده مقصر است. در ضمن راننده مقصر همچنین باید جدای از دیه سقط جنین، دیه یا ارش آسیب وارده به مادر را هم پرداخت کند. اگر هم راننده مقصر حادثه بیمه شخص ثالث نداشته باشد، دیه جنین باید از محل صندوق تامین خسارت‌ های بدنی پرداخت شود.

شرایط پرداخت دیه جنین در تصادفات رانندگی

به‌طور کلی برای دریافت دیه جنین در تصادف برای اینکه پزشکی قانونی تایید بکند سقط جنین به‌دلیل تصادف بوده باید شرایط زیر موجود باشند:

  • شدت ضربه یا تروما نسبتا شدید باشد. درضمن ضربه مستقیما به شکم و لگن وارد شده باشد.
  • علایم هشدار‌دهنده سقط (مانند خونریزی واژینال، درد و کرامپ شکمی) به فاصله اندکی پس از حادثه و ضربه‌خوردن بدن مادر ایجاد شده باشد.
  • پس از بروز علایم تهدید به سقط، جنین در فاصله زمانی اندکی از بین برود.

نحوه شکایت از راننده مقصر

برای شکایت از راننده مقصر در تصادف منجر به از بین رفتن جنین بهتر است حتما کروکی داشته باشید. یعنی اگر کروکی ندارید قبل از ثبت شکایت در خواست کروکی فرضی کنید. نهایتا بعد از اینکه در پاسگاه یا کلانتری شکایت ثبت کردید به پزشکی قانونی معرفی می‌شوید تا علت سقط جنین و سن بارداری مشخص شود. نهابتا بعد از نظر پزشکی قانونی و تعیین اینکه جنین چند روزه بوده پرونده شما توسط دادستانی همراه با کیفرخواست به دادسرا فرستاده می‌شود. قاضی بعد از خواندن پرونده و نظر پزشکی قانونی رای نهایی و مبلغ دیه را اعلام می‌کند.

مدارک لازم برای گرفتن دیه سقط جنین در اثر تصادف

برای گرفتن دیه سقط جنین به‌دلیل تصادف حتما باید مدارک زیر را تحویل مراجع قانونی بدهیم:

  • سنوگرافی قبل از تصادف و تایید زنده بودن جنین قبل از تصادف توسط دکتر
  • تاییده پزشکی که جنین رو خارج کرده
  • گزارش دادسرا درباره سن بارداری

نکته مهم برای گرفتن دیه جنین سقط شده در تصادف این است که حتما باید جنین از بین رفته به پزشکی قانونی ارسال شود. این کار برای تعیین سن بارداری لازم است. چون همان‌طور که گفته شد با افزایش سن حاملگی تا ۱۶ هفتگی میزان دیه جنین هم بیشتر می‌شود.

دیه جنین به چه کسی می‌رسد؟

قانون می‌گوید در تصادف با عابر پیاده دیه جنین باید به ورثه او پرداخت و طبق قانون ارث تقسیم ‌شود. یعنی دیه جنین در تصادفات هم یک‌سوم دیه به مادر و دوسوم آن به پدر می‌رسد. البته اگر وارث جنین خودش عامل  و علت سقط باشد دیه به او تعلق نمی‌گیرد. مثلا اگر مادر باعث سقط جنین شود از دیه سهمی ندارد. یا اگر پدر به‌عنوان راننده عامل و مقصر تصادف باشد دیه به مادر پرداخت می‌شود و خودش سهمی از دیه جنین ندارد.

تصادف هنگام بارداری و دیه جنین

نکات مهم درباره تصادف هنگام بارداری

اگر هنگام بارداری تصادف کردید چه تصادف جزئی بود چه تصادف سنگین حتما حواستان به موارد زیر باشد:

  • فرقی نمی‌کند که عابر پیاده بوده‌اید یا سرنشین ماشین اگر تصادفی اتفاق افتاد باید هرچه زودتر معاینه شوید. به‌طور کلی در طول بارداری باید وارد شدن هر ضربه‌ای به شکم جدی گرفته شود. حتی اگر حالتان خوب است حتما بعد از تصادف از پزشک بخواهید وضعیت سلامت جنین را کنترل کند.
  • اگر بعد از معاینه پزشک به شما گفت می‌توانید به خانه بروید، همچنان مراقب علائمی مثل خونریزی از واژن، ترشح مایع، انقباضات یا دیگر دردهای شکمی یا کاهش حرکات جنین باشید.
  • نکته دیگر اینکه برای حفظ ایمنی خود و جنین‌تان، حتما در طول بارداری بعد از سوار شدن به ماشین همیشه کمربند ایمنی‌ را ببندید.

برای مشاوره تخصصی و صدور و تمدید انواع بیمه نامه از طریق شماره های درج شده در پایین همین صفحه با کارشناسان ما در ارتباط باشید

نویسنده پست: آرش اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *