لودر سایت
شیراز، میدان ولی عصر (عج)، بلوار سلمان فارسی، مجتمع تجاری سلمان

فرقی نمی‌کند که ماشین‌ها در خیابان و بزرگراه‌ها باشند یا در پارکینگ‌های عمومی و خصوصی، هرکجا که خودرویی در رفت و آمد باشد، احتمال رخ دادن تصادف هم وجود دارد. تصادف در پارکینگ به دلیل ویژگی‌های فضایی آن یکی از متداول‌ترین نوع تصادفات رانندگی است. تصادف ماشین در پارکینگ می‌تواند انواع مختلفی مانند تصادف ماشین با ماشین، ماشین با افراد یا ماشین با اجسام ثابت مثل ستون‌ها یا درب پارکینگ داشته باشد. در هر کدام از این شرایط مقصر تصادف می‌تواند متفاوت باشد به همین دلیل خسارت‌های به بار آمده در این تصادف گاهی توسط بیمه جبران نمی‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا قوانین تصادف در پارکینگ را بررسی کنیم.

قوانین تصادف در پارکینگ عمومی و خصوصی

تصادف در پارکینگ

گفتیم که تصادف در پارکینگ یکی از شایع‌ترین انواع تصادفات رانندگی است. رانندگان ممکن است با خودروهایی که در محل‌های غیر مناسب مانند محل دور زند یا عبور ماشین‌ها پارک کرده‌اند تصادف کنند، یا با خودروهایی که در حال خروج از جای پارک به صورت دنده عقب هستند برخورد کنند. در هر حال بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی چه در پارکینگ خصوصی و چه عمومی تصادف کنید راننده خودرویی که به خودرو، شخص و یا اجسام ثابت آسیب زده باشد مقصر شناخته می‌شود و ملزم به جبران خسارت می‌شود. در ادامه به بررسی مقصر برخی حالت‌های پرتکرار تصادف در پارکینگ می‌پردازیم.

تصادف جلوی درب پارکینگ

تصادف جلوی درب پارکینگ با خودرویی که مقابل در پارکینگ سد معبر کرده است یکی از پر تکرار‌ترین تصادفات است. یکی از دلایل این امر می‌تواند نداشتن دید کافی راننده هنگام خروج باشد. در چنین شرایطی معمولا خودرویی که مقابل درب پارکینگ پارک کرده است مقصر شناخته می‌شود. حالت دیگری که ممکن است تصادفی. در جلوی درب پارکینگ رخ دهد، زمان ورود و خروج از پارکینگ است. در چنین شرایطی با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی از آنجایی که در مسیر پارکینگ، خودروهایی که در حال حرکت هستند به خودروهای در حال خروج از پارکینگ حق تقدم دارند معمولا مقصر خودروهایی که قصد خروج دارند شناخته می‌شوند. البته این قانون در شرایطی که خودرو به طور کامل از پارکینگ خارج شده باشد متفاوت است.

تصادف در پارکینگ عمومی یا خصوصی با اشیا

اگر خودرو خود را در پارکینگ‌های عمومی روباز یا در حیاط پارک کرده باشید و به صورت اتفاقی جسمی به سمت آن پرتاب شود و آسیب ببیند، فردی که با پرتاب کردن جسم یا هر شکل دیگر به ماشین پارک شده خسارت وارد کرده است مقصر شناخته می‌شود و باید خسارت را جبران کند. در چنین شرایطی بهتر است که حتما میزان خسارت از سوی کارشناس مشخص شود. ار تصادف با اجسام و وسایل اضافی در پارکینگ تصادفی رخ دهد، صاحب خودرو آسیب دیده می‌تواند از صاحب آن وسیله شکایت و درخواست جبران خسارت کند. اما تصادف در پارکینگ با اجسام ثابت در پارکینگ مانند ستون‌ها، جدول‌ها، گاردریل‌ها و نرده قوانین خاص خودشان را دارند و نیاز به کروکی و ثبت نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی را دارند.  

تصادف در پارکینگ به علت باز شدن ناگهانی درب خودرو

ممکن است که در خودرو در حال عبور با درب خودروی پارک شده که ناگهانی باز شده است تصادف کند. برای جلوگیری از این تصادف که تصادفی معمول هم است، راننده خودرو درحال حرکت باید احتیاط بیشتری کند؛ چون از نظر بسیاری از کارشناسان معمولا خودرو در حال حرکت به دلیل رد شدن با بی احتیاطی مقصر شماخته می‌شود. اما برخی از کارشناسان در بعضی حالات این اتفاق را به عنوان تصادف۵۰ ۵۰ می‌شناسند.  

اگر در پارکینگ تصادف کردیم چه کنیم؟

معمولا به افرادی که در پارکینگ تصادف می‌کنند توصیه می‌شود که در ابتدا با پلیس تماس بگیرند. پلیس در چنین شرایطی سر صحنه تصادف حاضر می‌شوند و پس از کشیدن کروکی مقصر را مشخص می‌کنند.  از آن‌جایی که بسیاری از بیمه‌ها به گزارش پلیس و کروکی در هنگام پرداخت خسارت احتیاج دارند باید این گزارش را نزد خود نگه دارید. اگر به هر دلیلی نتوانستید با پلیس برای ثبت کروکی تماس بگیری بهتر است که با کارشناس بیمه تماس بگیرید تا ی صحنه تصادف حاضر شود و اصالت حادثه را برای دریافت خسارت اعلام کند.

اگر مقصر تصادف در پارکینگ مشخص نبود چه باید کرد؟

مشخص نبودن مقصر تصادف یکی از مسائلی است که معمولا در تصادفات پیش می‌‌آید. اما از آن جایی که در حال حاضر بسیاری از پارکینگ‌های عمومی و خصوصی به دوربین مدار بسته مجهز هستند این مشکل را برای تصادفاتی که در پارکینگ رخ می‌دهند حل کرده است. در صورت مشخص نبودن مقصر تصادف می‌توانید تقاضای بازبینی فیلم دوربین مدار بسته را بدهید و در صورت نبود دوربین می‌توانید به کمک کارشناسان بیمه راه‌های دیگر مانند کروکی فرضی را پیش بگیرید. 

برای تهیه بیمه ثالث و بدنه خودرو میتوانید از شماره های درج شده در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید

نویسنده پست: آرش اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *