لودر سایت
شیراز، میدان ولی عصر (عج)، بلوار سلمان فارسی، مجتمع تجاری سلمان

دوچرخه در بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان یک وسیله نقلیه برای استفاده روزانه کاربرا شناخته می‌شود. به همین دلیل برای دوچرخه سواران مسیرهای اختصاص داده شده است تا احتمال تصادف با دیگر وسایل نقلیه را به حداقل برسانند. اما در کشور ایران مانند دیگر کشورهای در حال توسعه دوچرخه سواران هنوز از همچین امکاناتی برخوردار نیستند. حضور دوچرخه سواران در پیاده روها و خیابان‎هایی که برای اتومبیل‌ها در نظر گرفته شده است معمولا باعث تصادفات بسیاری می‌شود. این تصادفات ممکن است با ماشین‌ها، عابرین پیاده، موتورها و یا حتی دیگر دوچرخه‌ها باشد. برای همین قوانینی برای این تصادفات وضع شده است. اما قانون تصادف با دوچرخه سوار  دقیقا چیست و در شرایط مختلف حق را به چه کسی می‌دهد؟ با ما همراه باشید تا درباره آن بیشتر بدانیم.

قانون تصادف با دوچرخه سوار

آیا دوچرخه وسیله نقلیه محسوب می شود

علیرغم اینکه بسیاری از  دوچرخه سواران خود را در دسته عابرین پیاده تصور می‌کند؛ مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی دوچرخه نوعی وسیله نقلیه غیر موتوری محسوب می‌شود. این به این معنی است که برای دوچرخه باید مسیر ویژه‌ای در سطح شهر ایجاد شود. از سوی دیگر دوچرخه هم مانند دیگر وسایل نقلیه ملزم به رعایت قوانین راهنمایی رانندگی هستند. یکی از بزرگترین چالش‌های دوچرخه سواران این است همشهریان و رانندگان دیگر خودروها آن را وسیله نقلیه محسوب نمی‌شود حریم آن به خوبی رعایت نمی‌شود. 

قانون تصادف دوچرخه با ماشین به چه صورت است

یکی از بزرگترین ترس‌ها و دغدغه‎های دوچرخه سواران، تصادف کردن آن‌ها با خودروهای دیگر در خیابان است. تصادفات دوچرخه با ماشین مانند دیگر تصادفات وسایل نقلیه از قوانین راهنمایی رانندگی طبیعت می‌کند و مسئول جبران خسارات وسیله نقلیه مقصر خواهد بود. بهتر است که اگر در همچین تصادفی قرار گرفتید تا رسیدن پلیس راهنمایی و رانندگی و ثبت کروکی منتظر بمانید. پلیس معمولا گزارش صحنه تصادف را ثبت می‌کند و پس از راننده خطی شناسایی می‌شود. 

در تصادف موتور با دوچرخه مقصر چه کسی است

قانون تصادف با دوچرخه سوار در راستا و بخشی از قوانین راهنمایی و رانندگی است. از آنجایی که دوچرخه‌ها و موتورهای معمولا به دلیل ابعادی که دارند از مسیرهای مشترکی عبور می‌کنند امکان تصادف بیشتری باهم دارند. در زمان وقوع تصادف بین موتور و دوچرخه، هنگامی که موتور سوار سهل انگاری کرده و باعث تصادف شده باشد، دوچرخه سوار آسیب دیده حق درخواست جبران خسارات دارد. در این شرایط موتور سوار باید عدم سهل انگاری خود را ثابت کند. در صورت عدم اثبات، پرداخت خسارات اگر موتور دارای بیمه باشد توسط شرکت بیمه تامین می‌شود.

تصادف ماشین با دوچرخه

قانون تصادف دوچرخه با عابر پیاده 

خیلی از مواقع ممکن است که دوچرخه سواران با عابرین پیاده در حال گذر یا ایستاده در گوشه خیابان یا پیاده رو برخورد کند. در این شرایط ممکن است به خود راکب دوچرخه، بدنه دوچرخه یا عابر پیاده آسیبی وارد شود. در چنینی شرایطی پس از مشخص شدن مقصر اصلی تصادف و میزان خسارات به بار آمده، مقصر مجبور به جبران خسارات می‌شود.

بهترین راه برای جبران خسارت‌های تصادفات دوچرخه سواری چیست؟

اگر دوچرخه را به عنوان  وسیله حمل و نقل شخص خود و یا برای تفریح انتخاب کرده‎اید و به صورت مداوم از آن استفاده می‌کنید حتما به این موضوع فکر کرده‌اید؛ در صورت تصادف بهترین راه برای جبران خسارت‌های وارد شده کدام راه حل است؟ خرید دو بیمه مسئولیت و حوادث بهترین راه حل برای پوشش این خسارات است. اگر دوچرخه سوار ی را به عنوان ورزش حرفه‌ای دنبال می‌کنید هم می‌توانید از طریق سامانه کمیته خدمات درمانی فدراسیون ورزشی یک بیمه دوچرخه سواری بخرید. البته شرکت بیمه سامان، به تازگی نوعی بیمه دوچرخه که شامل پوشش بیمه مسئولیت در قبال اشخاص ثالث، بیمه بدنه و سرقت می‌کنند. او برای همه دوچرخه سواران، چه حرفه‎ای‌ها چه آن دسته از آن‌ها که دوچرخه سواری را  به عنوان تفریح قلمداد می‌کنند مناسب است. 

پوشش بیمه شخص ثالث برای تصادف خودرو با دوچرخه

همانطور که در بالا گفته شد، در هنگام رخ دادن تصادف بین ماشین و دوچرخه، قوانین تصادف وضع شده از طرف راهنمایی و رانندگی صادق است. از آن جایی که داشتن بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه موتوری اجباری است، اگر تصادف ماشین مقصر باشد بیمه شخص ثالث جبران خسارات وارد شده به موتورسوار را به عنوان شخص ثالث به عهده می‌گیرد. جبران خسارات وارده به بدنه خودرو هم به عهده بیمه بدنه خریداری شده از سوی راننده ماشین خواهد بود. اما در صورتی که راکب دوچرخه مقصر اصلی تصادف شناخته شود صرف نظر از اینکه این دوچرخه سوار چه سنی دارد، خسارات بدنی وارد شده توسط صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت می‌شود.

برای تهیه انواع بیمه نامه به صورت کاملا غیر حضوری از طریق شماره های درج شده در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید

نویسنده پست: آرش اکبری

2 پاسخ برای در تصادف با دوچرخه مقصر کیست؟;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *