لودر سایت
شیراز، میدان ولی عصر (عج)، بلوار سلمان فارسی، مجتمع تجاری سلمان

این روزها جمع‌وجور کردن یک‌سری وسایل و اثاثیه ساده خانه خیلی هزینه می‌برد. خیلی‌هایمان هم معمولا وسایل ارزشمندی مثل پول و ارز و طلا و سکه در خانه داریم که سرمایه زندگی‌مان هستند و در زمان خروج از خانه نگران آن‌ها هستیم. همه ما دلمان می‌خواهد هرطور که شده خیالمان از بابت امنیت این وسایل راحت باشد. مخصوصا وقتی قرار است به سفرهای چند روزه و چند هفته‌ای برویم. واقعیت این است که هرچقدر هم ابزارهای امنیتی مثل دوربین و دزدگیر قوی‌تر و هوشمند‌تر شده‌اند سارقان هم مهارت و تجربه خودشان را بالاتر برده‌اند. برای همین هم هست که در سال‌های اخیر با وجود توجه بیشتر مردم به ابزارهای ضدسرقت بیشتر شده آمار سرقت منازل هم بالاتر رفته است. بیمه سرقت منزل در این مورد به شما کمک می‌کند.

برای همین هم بسیاری از خانواده‌ها می‌خواهند برای  خانه و وسایل زندگی‌شان بهترین بیمه سرقت منازل را بخرند. با این بیمه اگر هم از خانه‌ای دزدی شود به نوعی خسارت وارد شده برای مالک و بیمه‌شده جبران می‌شود. بیمه نامه سرقت از منازل برای زمان‌هایی که از خانه شما دزدی می‌شود در کنار شماست و می‌تواند سرمایه از دست رفته‌تان را تا حد زیادی برگرداند.

منظور از بیمه سرقت منزل چیست؟

بر اساس قوانین گرفتن غیرقانونی اموال دیگران به هر شکلی دزدی محسوب می‌شود و سارق باید خسارت وارد شده به فرد را جبران کند. در مواردی که از منزل شما سرقت می‌شود و همه یا بخشی از وسایل موجود در آن دزدیده می‌شوند، با داشتن بیمه نامه سرقت از منزل شرکت بیمه باید هزینه وسایل و اشیای دزدیده‌شده را تا سقف تعهدات به شما پرداخت کند.

انواع بیمه سرقت منازل کدامند؟

بیمه-سرقت-منزل

به طور کلی بیمه سرقت دو نوع بیمه سرقت عادی و بیمه دزدی با شکست حرز دارد.

نوع اول بیمه‌نامه خسارات وارد شده از هر نوع سرقتی را تحت پوشش قرار می‌دهد. در واقع اگر سارقان بدون زور یا آسیب زدن به چیزی وارد شده و وسایل را ربوده باشند، می‌توانید بر روی این نوع از بیمه سرقت حساب باز کنید.

اما در بیمه دزدی با شکست حرز سارق باید در زمان ورود با موانعی مواجه شده باشد؛ به عنوان مثال قفل درب یا شیشه را شکسته باشد یا به هر ترتیبی به زور وارد خانه شده باشد.

منظور از دزدی با شکست حرز چیست؟

به‌طور کلی منظور از دزدی با شکست حرز یکی از موارد زیر است:

  • دزد قفل درب ساختمان را شکسته یا با استفاده از کلیدهای تقلبی باز کرده باشد
  • سارق با استفاده از طناب یا نردبان و از طریق شکستن شیشه‌ها وارد منزل شده باشد
  • سارق از طریق راه‌های غیرعادی وارد شده باشد
  • دزد از طریق تهدید اشخاص یا آسیب زدن به آن‌ها وارد شده باشد
  • دزد از راه پشت‌بام یا از روی دیوار به منزل راه پیدا کرده باشد

پوشش‌های بیمه سرقت منازل شامل چه مواردی می‌شود؟

بیشتر شرکت‌های بیمه عنوان جداگانه‌ای برای سرقت ندارند؛ به همین دلیل معمولا باید بیمه سرقت منزل را همراه با بیمه آتش‌ سوزی بخریم.  

در ادامه حداکثر تعهداتی که شرکت بیمه معلم در بیمه‌نامه دزدی از منزل قبول می‌کند را بررسی می‌کنیم.

جبران خسارت اشیای مسروقه

در زمان امضای قرارداد بیمه سرقت از منزل، لیستی از اشیای مختلف تحت پوشش بیمه در اختیار شما قرار داده می‌شود. در نهایت اگر از خانه شما دزدی شود، شرکت بیمه طبق همین لیست، خسارت اشیای مسروقه را جبران می‌کند. البته مبلغ پرداختی این خسارت هم تا حد سقف تعهدات شرکت است و بیشتر از آن نخواهد بود.

پرداخت هزینه اشیای آسیب‌ دیده

ممکن است سارقان در زمان سرقت به قسمتی از منزل یا وسایل دیگر آسیب زده باشند، بیمه سرقت از منزل ‌این آسیب را هم بر اساس سقف تعهدات نوشته‌شده در بیمه‌نامه پرداخت خواهد کرد.

کاهش ارزش وسایل آسیب‌ دیده

ممکن است وسایلی که سارق به آن‌ها آسیب‌زده، قابل تعمیر باشند اما بعد از تعمیر ارزش آن‌ها کاهش پیدا کند. در این حالت بیمه سرقت از منزل هم هزینه تعمیر را می‌پردازد و هم تا حدی ارزش از دست رفته را جبران می‌کند.

کدام وسایل جزو پوشش سرقت از منزل نیستند؟

علاوه بر موارد بالا، مواردی هستند که حتی در صورت انتخاب بهترین بیمه سرقت منزل نیز تحت پوشش قرار نمی‌گیرند. در چنین مواردی ممکن است شرکت بیمه طرح‌های دیگری برای وسایل پرارزش خارج از پوشش ارائه دهد. در غیر این صورت باید آن‌ها را در محل امن‌تری نسبت به خانه خود نگه دارید. مهمترین استثناهای بیمه نامه سرقت از منزل عبارتند از:

  • وجوه نقد، سفته، اوراق بهادار و ارز تحت پوشش این بیمه نامه قرار نمی‌گیرند.
  • خسارات ناشی از جنگ و غارت اموال در این زمان
  • خسارات ناشی از شورش و بلوا و غارت یا سرقت اموال در این زمان
  • اثبات عمدی بودن دزدی
  • سرقت اموال ناشی از خیانت در امانت کارکنان بیمه شده
  • سرقت طلا و جواهر و اشیای عتیقه ارزش گذاری نشده
  • سرقت وسایلی که ارزش مشخصی ندارند مانند تابلوهای هنری، فرش‌های دستبافت، تابلو فرش‌ها و…
  • اشتباهات عمدی یا سهوی در ثبت وسایل در زمان ثبت اولیه یا در زمان سرقت

قیمت بیمه سرقت منزل چقدر است؟

به‌طور کلی بیمه نامه سرقت از منزل معمولا با سرمایه متغیر صادر می‌شود. یعنی محاسبه قیمت بیمه سرقت منزل بستگی به میزان ارزش و قیمت وسایل خانه که در بیمه‌نامه ثبت می‌شود دارد. البته سال ساخت و متراژ ساختمان هم روی قیمت بیمه سرقت منزل تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید ساختمان و اثاثیه را با هم یا هرکدام را جداگانه تحت پوشش بیمه سرقت قرار بدهید.

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه سرقت از منزل

به‌محض اینکه متوجه شدید که به منزل شما دستبرد زده شده است، برای دریافت خسارت به سراغ شرکت بروید و با ارائه مدارک لازم خسارت وارد شده را تا سقف تعهدات بگیرید. البته شرکت بمه اول از طریق استعلام بیمه سرقت منزل، نوع بیمه نامه و سقف تعهدات را بررسی می‌کند و بعد از آن با توجه به برآوردی که از خسارت وارد شده داشته است و البته پس از بررسی مدارک، در اسرع وقت هزینه را پرداخت می‌کند. برای گرفتن خسارت باید مدارک زیر را به شرکت بیمه تحویل بدهید:

  • گزارش پلیس مبنی بر تأیید سرقت
  • گزارش کتبی پلیس به منظور توضیح اشیای مسروقه و نحوه انجام دزدی
  • اصل بیمه‌نامه
  • بازدید کارشناس از منزل و ارائه گزارش او در خصوص برآورد خسارت

اگر از خانه‌ ما دزدی شد چه باید بکنیم؟

هنگامی که از منزل فردی سرقت می‌شود، بیمه‌شده باید علاوه بر تهیه مدارک لازم کارهای زیر را هم انجام بدهد:

  • بلافاصله بعد از اطلاع از سرقت به پلیس اطلاع دهد و برای نوشتن گزارش‌، نهایت همکاری را با آن‌ها داشته باشد.
  • قبل از مراجعه به شرکت بیمه مقدار خسارت احتمالی را به‌صورت تلفنی یا شفاهی به‌اطلاع نزدیک‌ترین نمایندگی برساند.
  • ظرف مدت دو روز پس از اعلام خسارت و ثبت گزارش توسط پلیس آن را به صورت کتبی به شرکت تحویل دهد.
  • به محض کسب هرگونه اطلاعی از سرقت، شرکت بیمه را مطلع کند.

راحت‌ترین راه برای خرید بیمه سرقت منزل چیست؟

قبل از اینکه هر اقدامی برای خرید انجام دهید، بهتر است ابتدا از قیمت بیمه سرقت منزل در شرکت‌های مختلف مطلع شوید. برای این کار ازکی دات کام در کنار شماست. با مراجعه به سایت ازکی می‌توانید اطلاعات کاملی در خصوص پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی هر شرکت به دست بیاورید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. بعد از اینکه تحقیقات کافی برای خرید بیمه سرقت منزل را انجام دادید، به صورت انلاین میتوانید از طریق فروشگاه آنلاین ما و یا از طریق شماره های درج شده در پایین صفحه با کارشناسان ما در ارتباط باشید

نویسنده پست: آرش اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *