لودر سایت
شیراز، میدان ولی عصر (عج)، بلوار سلمان فارسی، مجتمع تجاری سلمان

دیه سال ۹۹ و حق بیمه شخص ثالث ۹۹ اعلام شد!

دیه سال ۹۹ مشخص شد.

در روزهای پایانی سال ۹۸ قوه قضائیه نرخ دیه کامل برای سال ۹۹ را در ماه های غیر حرام ۳۳۰ میلیون اعلام کرد که نزدیک به ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. بر همین اساس دیه در ماه های حرام ۴۴۰ میلیون تومان اعلام شده.

در سال ۹۹ دیه کامل انسان که همان دیه یک مرد مسلمان می باشد مبلغ ۳۳۰ میلیون در ماه های عادی و مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان برای ماه های حرام در نظر گرفته شده است. بسیاری بر این باورند که دیه در ماه های حرام دو برابر ماه های عادی می باشد در حالی که شاید در گذشته این چنین بود اما طبق قانون چند سال اخیر مبلغ دیه برای ماه های حرام دیه ماه عادی به علاوه یک سوم این مبلغ است. ماه های حرام شامل محرم الحرام، رجب، ذی القعده و ذی الحجه می باشد.

در ادامه تعیین نرخ دیه حق بیمه شخص ثالث سال ۹۹ نیز اعلام شد.

با توجه به این که حق بیمه شخص ثالث هر ساله بر اساس دیه محاسبه میگردد، بیمه مرکزی اعلام کرد قیمت بیمه ثالث سال ۹۹ نسبت به سال گذشته ۲۵٫۹۸ درصد افزایش خواهد داشت. 

دیه زن و مرد برابر شد!

دیه برابر مقوله ای است که سال ها مورد بحث کارشناسان حقوقی و فقهی بوده است.

همه ساله دیه طبق اعلام قوه قضائیه تغییر می کند. اما نکته مهم در مورد دیه مساوی نبودن دیه برای مردان و زنان است. بر اساس قانون دیه زن نصف دیه مرد است. برابری دیه مقوله ای است که سالیان سال است مورد بحث مردم و کارشناسان است. اخیرا و براساس رای دیوان عالی کشور اعلام شد که دیه زن و مرد یکسان شده است. در این مقاله می خواهیم تا بیشتر از چند و چون این ماجرا باخبر شویم:

دیه سال ۹۸

در سال ۹۸ دیه کامل انسان که همان دیه یک مرد مسلمان می باشد مبلغ ۲۷۰ میلیون در ماه های عادی و مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان برای ماه های حرام در نظر گرفته شده است. بسیاری بر این باورند که دیه در ماه های حرام دو برابر ماه های عادی می باشد در حالی که شاید در گذشته این چنین بود اما طبق قانون چند سال اخیر مبلغ دیه برای ماه های حرام دیه ماه عادی به علاوه یک سوم این مبلغ است. ماه های حرام شامل محرم الحرام، رجب، ذی القعده و ذی الحجه می باشد.

 دیه مساوی!

در گذشته پرداخت دیه مردان به میزان یک دیه کامل و دیه زنان به میزان نصف یک دیه کامل پرداخت می شد اما بر اساس اخبار منتشره دولت مکلف شده تا دیه به میزان مساوی به زن و مرد پرداخت شود. اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در اخبار اعلام شد که دیه مرد با دیه زن به یک میزان پرداخت شده است. طی رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور از این پس دیه زنان برابر با دیه مردان محاسبه می شود و مبلغ بالغ بر نصف دیه باید توسط صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت شود.

تاثیر برابری دیه بر قیمت بیمه شخص ثالث

احتمالا در گذشته شنیده بودید که با تغییر قیمت دیه باید برای بیمه شخص ثالث الحاقیه می گرفتید.

اما دیگر اینگونه نیست. بر اساس قانون جدید که در سال ۹۶ تصویب شد در صورت تغییر در میزان دیه دیگر نیازی به ثبت الحاقیه برای بیمه نامه شخص ثالث نیست و اختلاف قیمت دیه توسط صندوق خسارات های بدنی پرداخت خواهد شد.

با توجه به این که دیه زن و مرد برابر شده است نیازی نیست برای بیمه خودرو الحاقیه دریافت کنید یا هزینه اضافه ای پرداخت کنید.

دیه مردان و زنان از چند سال قبل در تصادفات رانندگی برابر محاسبه می شد و قانون جدید تاثیری بر آن ندارد.

پرداخت دیه مساله ای است که تعداد زیادی از زندانیان درگیر آن هستند. در صورتی که بر اثر حوادث رانندگی فردی مجروح شود و فوت کند فرد مقصر باید دیه پرداخت کند.

از این حیث بیمه شخص ثالث برای خودروها الزامی می باشد و در صورت وقوع حادثه خسارت و دیه توسط بیمه پرداخت می شود. بیمه شخص ثالث را جدی بگیریم و در خرید و تمدید بیمه نامه خود کوتاهی نکنیم.

نویسنده پست: آرش اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *